12 dec 2014

Kerst Amandel koeken


Eén van de lekkernijen die ik mis uit Nederland zijn gevulde koeken.
Niet dat ik in Nederland elke dag zo'n koek at, nee, je groeit dicht van de calorieën, maar zo af en toe wel. En vooral die van de warme bakker, hmm lekker. Dus toen ik van een vriendin uit Nederland een Allerhande kreeg met een recept voor gevulde koeken kon ik mijn geluk niet op! Alleen de Nederlands ingrediënten waren wel een klein probleempje. Witte basterdsuiker bijvoorbeeld heb ik hier nog niet in een winkel gevonden. Gelukkig heb ik in mijn bak-la (je weet wel zo'n la met allemaal lekkere bakingrediënten) genoeg alternatieven. Het resultaat was bovenverwachting goed, om te smullen!

Wat heb je nodig voor 12 stuks:
400 gram bloem
200 gram suiker
Zakje Vanille suiker (8 gram)
250 koude roomboter
mespuntje zout
Frangipane crème mix (=kantenklaar amandelspijs)
1 citroen

Deegroller, Koekjesuitsteker kerstboom
1 ei

Hoe maak je het:
1. Meng de gezeefde bloem met de suiker, vanillesuiker en het zout.
2. Voeg de boter in blokjes met 2 eetlepels koud water toe.
3. Meng samen tot een bol, verpak het in folie en laat een uur op een koude plak rusten.

4. Verwarm de oven voor op 200°C.
5. Maak de Frangipane mix zoals op de verpakking staat, voeg geraspte citroenschil toe en laat 10 minuten staan.
6. Rol de helft van het deeg uit op een werkblad met bloem tot 2 mm dikte.
7. Steek 12 kerstboom vormpjes uit.
8. Smeer in het midden van elk vormpje een flinke koffielepel vol met frangipane mengsel.
9. Smeer de randjes in met geklutst ei.
10. Rol de andere helft van het deeg uit met ook 2 mm dikte.
11. Steek opnieuw 12 kerstboom vormpjes uit.
12. Leg deze vormpjes precies bovenop de andere boompjes en druk de randjes goed aan.
13. Bestrijk de koeken met de rest van het geklutste ei.
14. Bak de koeken in het midden van de oven in ongeveer 15 minuten goudbruin en gaar.

Eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten